Introductieweek - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Maura Visser - WaarBenJij.nu Introductieweek - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Maura Visser - WaarBenJij.nu

Introductieweek

Blijf op de hoogte en volg Maura

06 Maart 2016 | Gambia, Brikama

We zijn alweer 2 weken verder. De introductieweek zit er op en de eerste week stage is alweer voorbij. Maar ik zal even bij het begin beginnen. We waren het vliegtuig nog niet uitgestapt of we werden al omringt door allemaal Gambianen die zich aan ons voor wilde stellen en met van alles wilde helpen. Natuurlijk heel lief allemaal maar wel erg overweldigend na zo’n relatief lange vlucht! Maar goed, nadat alle koffers op het dak geladen waren en alle +/- 20 mensen in het busje gepropt zaten konden we vertrekken naar het huis waar wij de komende 3 en een halve maand zullen verblijven.

Daar aangekomen waren we (naar mijn idee) allemaal niet erg blij verrast. Het was een lange dag geweest, de matrassen zagen er niet al te fris uit, kakkerlakken op plekken waar je ze liever niet tegenkomt en spinnen net even iets te groot om bij in de buurt te durven komen. Ik heb dan ook heel even gedacht, waar ben ik in vredesnaam aan begonnen. Gelukkig verdween die gedachte alweer gedurende volgende ochtend toen ik ook beter kon zien waar we nu eigenlijk terecht waren gekomen. Sabine, Esther en ik hebben die dag ons kamertje leuk ingericht met wat foto’s op de muur en nu de bedden mooi opgemaakt zijn ziet het er al een stuk gezelliger en leefbaarder uit.

Gedurende de introweek zijn we super goed geholpen en begeleid door een aantal jongens en meiden die aan het minor programma gekoppeld zijn. Ze helpen ons met de praktische dingen zoals boodschappen doen, waar je wat het best kan kopen en hoe veel iets mag kosten. Ook hebben ze ons goed uitgelegd hoe je overal in de buurt komt en hoe je dit met de bustaxi’s(Lokale gezamenlijke taxibusjes) kan doen. En ’s Ochtends tot ’s avonds werd er heerlijk voor ons gekookt. We hebben veel gedaan en gezien al tijdens de eerste week. We hebben een aantal marktjes bezocht, we zijn wat strandjes af geweest en we zijn bij alle stageplekken geweest waar wij over verdeeld zijn. Het is leuk om te zien waar al je ‘huis/minorgenoten’, terechtkomen, zo heb je ook een beeld bij wat de andere gaan doen.

Ik heb de week als vrij heftig/intens ervaren. Het is een hele andere wereld joh! Hoe de mensen hier leven, het klimaat, de cultuur en voor mij ook het leven in en met een groep mensen die je eigenlijk nog nauwelijks kent is best veel om in een keer aan te wennen! Inmiddels heeft iedereen de eerste stageweek er al op zitten en is ons ‘normale’ leventje hier een beetje begonnen.