Eerste weekjes stage - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Maura Visser - WaarBenJij.nu Eerste weekjes stage - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Maura Visser - WaarBenJij.nu

Eerste weekjes stage

Blijf op de hoogte en volg Maura

20 Maart 2016 | Gambia, Brikama

De tijd vliegt! We zitten hier nu al weer een maand en iedereen is al volop begonnen aan de stages. De eerste stageweken hebben Esther en ik gelopen in het Brikama health centre, dit is op ongeveer 15 minuten afstand van waar wij leven. Hier hebben we de eerste 2 weken meegelopen op de general ward, dit is waar de vrouwen, mannen en kinderen vanaf een bepaald aantal weken terecht komen. Ondanks ik niet veel van de hygiëne had verwacht op de afdeling was ik best wel geschokt. De insecten kruipen overal over de grond, de kastjes en de bedden. Katten liggen te chillen op de afdeling en de geiten komen nog net niet binnengewandeld. Ook is er helemaal niks van privacy. Er hangen geen gordijntjes tussen de bedden en als het nog een beetje tegenzit delen verschillende patiënten ook nog samen de bedden. De eerste dagen heb ik dan ook mijn ogen uitgekeken.

De dag begint hier met een artsenronde. De verpleegkundige lopen mee en voeren tussendoor wat taken uit zoals de controles van (sommige) vitale functies, het geven van medicatie, wondzorg en het aangeven van spullen die de artsen nodig hebben. Wij hebben de eerste week voornamelijk achter Dokter Peter aangelopen en hem het een en ander gevraagd over de ziektebeelden die langskwamen. Veel gedaan hebben we nog niet, mede omdat er nu ook niet super veel te doen is. Momenteel is het niet erg druk op de afdeling, tijdens het regenseizoen schijnt het gekkenhuis te zijn vanwege bijvoorbeeld de vele malariagevallen.
Afgelopen week hebben we mee kunnen lopen op de labourward. Hier liggen vrouwen die gaan bevallen, zijn bevallen en zieke zwangere vrouwen of pasgeborene. We hebben mee kunnen kijken bij verschillende bevallingen en hier en daar wat kunnen ‘assisteren’. Bizar om te zien hoe dat hier gaat maar heel bijzonder om mee te maken, al gaat het helaas niet altijd goed.

Maandag beginnen we bij onze nieuwe stageplek. De bedoeling was dat we eerder langs de andere mogelijke stageplekken zouden gaan maar dit liep op z’n Afrikaans en wegens omstandigheden even anders.. Omdat wij Brikama health centre een beetje te klein vinden voor 4 verpleegkunde studenten starten Esther en ik vanaf maandag in het Serrekunda hospital.

• 21 Maart 2016 - 08:07

Jo:

Leuk om het zo te volgen. xxx

• 21 Maart 2016 - 11:06

Paps:

Wat een avontuur en let ook op jullie eigen vitale functies! Kus lieverd..